Raya Weyy!!

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, setelah sebulan berpuasa akhirnya Syawal menjelma tiba. *Huh..bkn kau puasa tak cukup sebulan ke?? Raya tahun ni berpihak kepada En Hensem. Yer, tahun ni aku raya kampung beb!!! *walaupun kt banting je atleast kg la jgk dari kt pj.huhu.. 

Basically memang paling seronok beraya di rumah keluarga sendiri, tapi beraya di rumah mertua takde la teruk sangat. Kebiasaannya, selama 3 tahun beraya dgn suami ni, kalau turn raya di rumah mertua, di Banting, hari sebelum raya aku akan berada di rumah keluarga aku dulu utk membantu ibu aku membuat persiapan awal Syawal, tapi malam raya aku dah berada di Banting. 

Kalau turn aku beraya di PJ pula, aku akan ke Banting tengahari raya pertama tu, just utk menziarah keluarga mertua tapi lps tu balik PJ semula. Macam tu la seterusnya. Best kan? So takyah gaduh2x, main osom2x, masam2x muka.

Perbezaan yg jelas terasa dari segi sambutan la. Kalau kat PJ, ramai org balik kg. So kami akan berkunjung rumah sedara-mara yg ade kt KL je la. Pernah dulu, raya pertama kami di muzium negara uollss...time tu kecik2x lagi lah.. Siap booleh g zoo.. Shopping mall mmg dh biase sgt la. Yg bestnya jalanraya time tu confirm tenang. Boleh menari salsa lagi kot..huhu

Berbeza dgn di Banting, sambutannya sangat lah lain.. Seawal-awalnya dh stanby sambut tetamu dpn rumah. Tahun ni lagi kelakar! Tak sempat kitorang nak bermaafan lagi dah terima tetamu. Lagi yg lainnya, juadah, tuturkata *dialek jawa dan cara bersalaman kat sini very different. Alhamdulillah, aku bersyukur krn diberi peluang berkenalan dan bertemu jodoh dgn En Ensem. Dapat lah aku merasa pengalaman dan belajar sesuatu yg baru dalam keluarga ni..


No comments:

Post a Comment